نحوه نگهداری از قاب عکس و عکس

چند روش مطمئن‌ و کاربردی جهت نگهداری از عکس‌ها

شاید بتوان خاطرات را مهمترین داشته‌ هر انسانی عنوان کرد، بخصوص اگر این خاطرات مربوط به لحظه های شیرین زندگی با عزیزانمان باشد. عکس یکی از راه‌های بسیار جذاب حفظ و نگهداری خاطرات است، اما می‌دانیم که با مرور زمان عکس های کاغذی در خطر از بین رفتن و کهنگی قرار دارند. در ادامه راه هایی برای نگهداری و حفظ عکس های قدیمی به شما ارائه خواهد شد. بهترین راهکار استفاده از قاب عکس چوبی میباشد.

آن‌ها را در زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی نگهداری نکنید

یک محیط ایده‌­آل برای عکس­‌ها فضایی نسبتا خشک، سرد و با یک درجه حرارت پایدار است. زیرزمین شما به احتمال زیاد بیش از حد مرطوب است و این امر می‌­تواند باعث شود عکس­‌های شما به هم چسبیده و یا کپک بزنند. همچنین، باید از قرار دادن آن‌ها در یک اتاق زیر شیروانی گرم اجتناب نمایید، چرا که گرما می‌­تواند سرعت تخریب و فرسودگی کاغذ و جوهر را افزایش دهد. در عوض، فضایی را انتخاب کنید که (مانند کشویی در یک کمد یا دراور) از دمای اتاق و یا دمای پایین­‌تری برخوردار بوده و همچنین، فاصله امنی از رادیاتور و هواکش داشته باشد.

محافظت از عکسها در مقابل نور خورشید
نور خورشید می تواند عکسها را به تدریج محو کند.

آن‌ها را از نور خورشید محافظت کنید

عکس­‌ها در فضاهای تاریک، از شرایط بهتری برخوردار هستند. قرارگیری بیش از حد در معرض نور در نهایت می‌­تواند باعث شود عکس­‌ها به تدریج محو شوند. بهتر است هنگامی که نسخه اصل و ارزشمندی از عکس خود را در قاب عکس قرار می‌دهید، این مساله را به ذهن خود بسپارید. یک گزینه امن­‌تر این است که به جای نسخه اصلی، از یک کپی با کیفیت بالا استفاده نمایید.

نحوه نوشتن نام افراد حاضر در عکس
برای نوشتن اطلاعات در پشت عکس از مداد استفاده کنید.

نام افراد حاضر در عکس را در قسمت پشت عکس بنویسید، اما نه با خودکار

برای نوشتن نام، تاریخ و مکان ثبت تصویر در حاشیه­‌ پشت عکس، از یک مداد استفاده کنید (هرگز از قلم یا خودکار استفاده نکنید). برای برچسب زدن به یک عکس صاف و جدیدتر می­‌توانید یک قلم با نوک نمدی بایگانی را به کار گیرید. یک انتخاب بهتر این است که از محفظ‌ه­ای استفاده کنید که به شما اجازه می‌­دهد اطلاعات موردنظر را به جای اینکه به طور مستقیم بر روی سطح اصلی عکس وارد کنید، بر روی یک صفحه یا کارت ثبت نمایید. به یاد داشته باشید که باید اجازه دهید جوهر شما قبل از ذخیره­‌ عکس­‌ها خشک شود. در غیر این صورت، ممکن است جوهر موردنظر پخش شود.

سرمایه­‌گذاری بر روی ضمیمه‌­های مناسب

دو مورد از امن‌ترین ضمیمه­‌های عکس موجود، آلبوم و جعبه­‌های عکس (کاغذی و پلاستیکی) می‌­باشند. تمام ضمیمه‌­های کاغذی باید کاملا بدون اسید و لیگنین (lignin) باشند. اگر فضای ذخیره‌­سازی شما مرطوب است، بهتر است از یک ضمیمه‌­ کاغذی استفاده کنید، چرا که ممکن است عکس­‌های شما به یک آلبوم پلاستیکی بچسبند. دقت کنید که ضمیمه‌­های پلاستیکی باید از یک فیلم بدون پوشش پلی استر، سلولز تریاستات بدون پوشش، پلی اتیلنو پلی پروپیلن ساخته شده باشند. از پلاستیک‌­ها برای ذخیره و نگهداری نگاتیوها استفاده نکنید. اگر شما یک جعبه را برای نگهداری عکس­‌های خود انتخاب کرده‌­اید، مطمئن شوید که عکس‌­ها کاملا مسطح قرار داده شده و از کمبود فضا برخوردار نباشند.

استفاده از ملزومات مناسب در نگهداری عکسها
گیره‌، کش، نوار پلاستیکی و چسب مایع می‌تواند به عکس آسیب برساند.

از این مواد و ملزومات استفاده نکنید

اقلامی چون گیره‌­های کاغذی، باندهای لاستیکی، نوار، نوار چسب، چسب مایع، قلم یا خودکار و کاغذهای غیر­آرشیوی (که ممکن است حاوی اسیدهای مضر باشند) می‌­توانند به تمام عکس­‌ها آسیب برسانند. استفاده از بست‌­ها یا اتصال­‌دهنده‌­های خاص ممکن است یک راه حل موقت به نظر برسد. برای مثال، می‌­توانید دسته‌­ای از عکس­‌های مراسم عروسی را تنها با یک باند یا کش لاستیکی نگهداری کنید. بنابراین بهتر است ریسک نکنیم. اگر فراموش کنید آن‌ها را بردارید، این کار ممکن است به عکس­‌ها صدمه بزند.

یک فضای کاری امن برای خود ایجاد نمایید

هنگامی که در حال سازماندهی مجموعه‌­ خود هستید، مواد غذایی و نوشیدنی­‌های خود را دور نگاه دارید. اگر شما در آستانه­‌ استفاده از دستان خود و لمس عکس­‌ها هستید، بهتر است بر روی خرید یک جفت دستکش از جنس کتان سرمایه­‌گذاری نمایید. این کار می‌­تواند عکس‌­های شما را از چربی­‌های طبیعی دستانتان دور نگاه دارد. اگر دستکش ندارید، عکس­‌ها را تنها با لبه­‌های آن‌ها به دست گرفته و یا جابجا نمایید.

نگهداری از عکس دیجیتالی کردن
ارزشمندترین عکسهای خود را دیجیتالی کنید.

ارزشمند­ترین عکس­‌های خود را دیجیتالی کنید

در مراحل اولیه­‌ فرآیند سازمان­دهی عکس­‌ها، مهم‌­ترین عکس­‌های خود را کنار گذاشته (مثلا عروسی، تولد، و یا هر خاطره­‌ مهم دیگری که شما می­‌خواهید دست نخورده باقی بماند) و آن‌ها را دیجیتالی نمایید. این امر که خودتان آن‌ها را اسکن کنید امکان­پذیر است، اما گزینه‌­های بسیاری برای سپردن این کار به متخصصان وجود دارد.

به عنوان مثال، می‌­توانید از برنامه‌­های ScanMyPhotos ،ScanDigital و یا ScanCafe استفاده نمایید. این برنامه­‌ها می­‌توانند تمام عکس شما را دریافت کرده، فایل­‌های دیجیتالی موردنظر را ایجاد نموده و عکس­‌ها و تصاویر اصلی را در شرایط ایده‌­آلی به شما بازگردانند. هنگامی که فایل­‌های خود را دریافت کردید، چند نسخه از آ‌ن‌ها را در مکان‌­های مختلف نگهداری نمایید. به عنوان مثال، عکس­‌های خود را در یک سرویس آنلاین عکس مانند Photobucket و یا Google’s Picasa، یک فلش درایو و یا یک دیسک خارجی (اکسترنال هارد) آپلود کنید.

نظافت‌ قاب‌ عکس‌های‌ طلایی‌

در خانه های ما وسایل زیادی وجود دارد که تمیز و مرتب کردن آن برای ما حائز اهمیت است. نظافت وسایلی از قبیل وسایل چوبی، ظروف، وسایل پلاستیکی و قاب‌ عکس‌ که بعضی از این وسایل روش تمیز کردن مخصوص به خود را دارند. در این بین برای اینکه خانه زیباتر و مدرن تری داشته باشیم، از قاب عکسهای خانوادگی بر روی دیوار و میزها استفاده می کنیم، مانند عکس پدر و مادر و یا عکس دوران نامزدی. اما چگونه قاب ها را نظافت کنیم؟

قاب‌ عکس‌های‌ طلایی‌ را که‌ دارای‌ روکش ‌فلزی‌ درخشنده‌ هستند، می‌توانید با اندکی ‌ماالشعیر که‌ داخل‌ آن‌ مقداری‌ الکل‌ ریخته‌اید، تمیز کنید. با اینکار نه‌ تنها تیره‌ و کدر نخواهند شد، بلکه ‌درخشندگی‌ آنها نیز بیشتر خواهد شد.

قاب عکس دوتایی رومیزی دور طلایی

شاید شما هم دوست داشته باشید که عکسهای دو نفره تان را در یک قاب عکس دو نفره قاب بگیرید .یک قاب عکس دوتایی می تواند بهترین انتخاب برای عکس های دو نفره ایی باشد که کلی از آن خاطره دارید . فرقی نمی کند این دو نفره مربوط به دو دوست قدیمی باشد یا دوره نامزدی یا عکس های عروسی تان که در این قاب عکس دوتایی می گذارید. شاید هم بخواهید عکس پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ تان را در یک قاب شیک بگذارید یا عکس کودکان دلبندتان را در آن قاب بگیرید. قاب عکس دور طلایی یک قاب عکس رومیزی شیک برای این منظور است.

تابلو فرش و نگهداری آن
نکاتی در مورد نگهداری تابلو فرش

نکاتی در مورد نگهداری تابلو فرش

مراقبت ها شامل موارد زیر می شود:

  • آنها را نباید به صورت مستقیم روی دیوارهای گچی یا آهکی آویخت. همچنین نباید میخ را روی آنها کوبید، زیرا بافت فرش سوراخ می‌شود و در صورت زنگ زدن میخ لکه بد رنگی برای همیشه روی آن باقی می‌ماند.
  • تابلوفرش‌ها بافته شده‌اند تا زیبایی‌شان را در حالی که روی دیوار قرار دارند به رخ بکشند. پس آنها را لوله و تا نکنید.
  • اگر نگران بیدزدگی تابلوفرشتان هستید، می‌توانید از پودر یا قرص نفتالین استفاده کنید.
  • آنها را در معرض رطوبت شدید مانند مسیر مستقیم کولرهای آبی قرار ندهید. با این کار شرایط پوسیدگی آن را زودتر فراهم می‌آورید.
  • تابلوفرش‌ها را نباید بدون قاب از دیوار آویخت. قاب مناسب جلوه بهتری از تابلوفرش به نمایش می‌گذارد و نوعی تشخص و اعتبار برایش به ارمغان می‌آورد.
  • عامل بید خوردگی پشمهای ضد عفونی نشده، هوای شرجی و مرطوب، نگهداری تابلو فرش در محل های سربسته و متروک و یا عدم توجه به نظافت تابلو فرش می باشد. در صورتیکه تابلو فرش در محل های سربسته و متروک قرار دارد، باید هر ماه یکبار درب ها باز گردند و تابلو فرش مورد بارزسی قرار گیرد.
  • از تابش نور مستقیم آفتاب بر روی تابلو فرش جلوگیری کنید.
  • استفاده از قاب چوبی مدرن و مناسب.
نگهداری از نقاشی به روش قاب کردن
از روشهای کلاسیک و رایج نگهداری از نقاشی، قاب کردن آن است.

نگهداری از نقاشی به روش قاب کردن

یکی از روش های کلاسیک و رایج نگهداری از نقاشی، قاب کردن با محافظ شیشه است. در این روش براحتی میتوانید اثرتان را در قاب قرار دهید یا قاب آن را تعویض کنید و اصل اثر همیشه در دسترس باشد (در روش پوشش لمینت کاغذ کاملا به پوشش چسبیده میشود). این روش برای نگهداری از نقاشی سیاه قلم، مداد رنگی و آبرنگ مناسب می باشد، البته قاب به همراه شیشه. برای استفاده از این روش نگهداری بهتر است با یک قابسازی صحبت کنید تا قاب برای نقاشی مدنظر شما را به همراه شیشه به سایز نقاشی یا بزرگتر (اگر از پاسپارتو استفاده میکنید) آماده کند و شما اثرتان را داخل قاب قرار دهید. دو ایراد اساسی که میتوان به این روش نگهداری از نقاشی گرفت:

۱- اشغال فضای زیاد برای آرشیو و نگهداری از نقاشی ها، مخصوصا اگر تعداد آثار زیاد باشد بایستی یک انباری برای نگهداری آنها در نظر گرفت و نمیتوان همه نقاشی ها را روی دیوار نصب کرد.

۲- وزن بیشتر مرسوله و امکان شکستن شیشه نقاشی در هنگام ارسال سفارش برای مشتری

نمایش بیشتر

مسعود سوهانکی

فعالیت صنایع چوبی قاب و نقاشی در سال ۸۵ بوده و از سال ۹۵ کار خود را به صورت رسمی و در شبکه های اجتماعی دنبال کرده است تمرکز اصلی صنایع قاب و نقاشی عرضه قاب چوبی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است، که در سه مدل نازک، پهن، دیپ و در ۶۰ کد رنگی با چوب روس ارائه میشود. تمامی قاب ها همراه با فیبر و طلق یا شیشه به صورت رایگان بوده و ارسال آن به سراسر کشور به وسیله پست انجام میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×