تاریخچه قاب عکس و انواع آن در تاریخ

قاب عکس ها از گذشته تا امروز

قرن هاست هنرمندان تاثیری که قاب مناسب می تواند در افزایش زیبایی اثر و ارائه هر چه بهتر کارشان داشته باشد را درک کرده اند. امروزه، قاب عکس ها آنقدر محبوب هستند که اغلب به تاریخچه آن توجه زیادی نمی شود، در این بین بسیاری از نقاش ها از قاب نقاشی جهت زیبایی دو چندان اثرهای خود استفاده میکنند. احتمالا شما هرگز در مورد تاریخچه قاب بندی فکر نکرده اید.

شکی نیست که فریم های عکس با گذشت زمان تکامل یافته اند، اما قدیمی ترین قاب عکس ها چگونه بودند؟ آن ها از چه چیزی ساخته شده اند؟ چه کاربردهایی داشتند؟ در این مقاله با مروری بر تاریخچه قاب عکس به این گونه سوالات پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

فریم های امروزی اغلب ابزاری برای محافظت، نمایش و تکمیل اثری هنر هستند که درون آن قرار می گیرد. با این حال در گذشته، ساخت قاب عکس نیز خود یک هنر محسوب می شد.

کشف قاب عکس در یک مقبره مصری که مربوط به قرن 2 میلادی است، نشانگر کشف یکی از قدیمی ترین قاب عکس ها است. هنرمندان یونانی و مصری از فریم هایی در هنر باستان استفاده می کردند تا نقاشی های دیواری را خلق کنند. قاب چوبی در دوران باستان نیز مورد علاقه بوده است. فریم های تصویری که امروز می شناسیم (حک شده و چوبی) با نقاشی های اروپایی در قرون 12 و 13 ظاهر شده اند.

در طول این زمان و بعدها در قرن چهاردهم و پانزدهم، قاب های اروپایی به طور کلی به کلیساها محدود می شد. در زمان رنسانس ایتالیا هنرهای ساخت قاب فراتر از کلیسا رفتند، جایی که اشراف ثروتمند می توانستند آنها را برای خانه خود سفارش دهند.

طی سال های 1610 تا 1643 تحت تأثیر پادشاه لویی سیزدهم فرانسه، شکل و سبک قاب عکس ها اصلاح شد و شکلی شبیه قاب امروزی به خود گرفت. خطوط قاب نازک تر و طرح های پیچیده قاب برجسته تر شدند.

اگر در مورد فریم های هندی صحبت نکنیم، سابقه قاب عکس چوبی ناقص می ماند. خانواده سلطنتی هند به تشویق در ساخت قاب های هنری و ظریف معروف بودند. به همین دلیل صنعتگران هنر ساخت را کامل کردند که نه تنها زیبا بود، بلکه استعداد خود را در تراشیدن نیز نشان می دادند. در واقع قاب، نمادی از جلوه هنر و صنایع دستی هند بود.

مروری بر انواع قاب عکس ها
انواع قاب عکس ها براساس جنس

انواع قاب عکس ها براساس جنس

عکس ها می‌توانند مانند خاطرات قدیمی، تار شده و یا از بین بروند. اگر می‌خواهید این عکس ها همیشه زیبا و باکیفیت باشند، باید به خوبی محافظت شوند. در نتیجه قاب عکس مناسب ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از قاب عکس های زیبا وجود دارد. موارد مختلفی برای انتخاب قاب عکس مناسب باید لحاظ شوند. قاب عکس ها به شکل های دیواری، رومیزی و پاسپارتو وجود دارند و از چوب، فلز، شیشه و حتی پلاستیک ساخته شده‌اند. علاوه بر این در هر گروه رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود است، مخصوصاً در مورد چوب.

به صورت کلی انواع قاب عکس براساس جنس عبارتند از:

  • قاب عکس چوبی
  • قاب عکس فلزی
  • قاب عکس پی وی سی (PVC)
  • قاب عکس شیشه ای

قاب عکس یک کار هنری است. نیازی به گفتن نیست که قاب عکس ها نه تنها در تزئین عکس ها، بلکه در محافظت از آنها برای سالهای متمادی نقش مهمی داشته است. از قدیم الایام از قاب ها برای قاب عکس استفاده می شد و ساخت قاب عکس به یک هنر تبدیل شده است. دلیل اینکه در لحظات خاصی از زندگی عکس می‌گیریم این است که می‌توانیم شادی، خوشبختی و خنده را برای همیشه ثبت کنیم. بنابراین، عکس‌ها قسمت مهمی از وجود ما هستند و به ما کمک می‌کنند تا مدتها بعد با خاطرات خاصمان زندگی کنیم.

قاب چوبی از متداول ترین قاب های موجود می باشند و می توانند در اشکال، اندازه ها و بافت های مختلف نیز ساخته شوند. شما در بخش چوب بزرگ‌ترین مجموعه از انواع مختلف چوب را پیدا خواهید کرد، زیرا قاب‌های چوبی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف ارائه می‌شوند. در این قاب ها سایه‌های تیره مانند سیاه وجود دارد، در حالی که سایه‌های طبیعی چوب روشن‌تر هستند. این قاب ها شامل تزئینات منبت کاری شده ساخته شده از چوب جامد، تزئینات مصنوعی، قاب‌های کامپوزیت و تزئینات چوبی برجسته است.

آتلیه های عکس در سراسر جهان قاب های آماده برای فروش در استودیوهای خود داشتند. قاب عکس ها در اشکال و اندازه های متنوعی متناسب با عکس ها هستند. به احتمال زیاد در یک قاب چوبی، عکس سیاه و سفید خواهد گرفت. امروزه بیشتر استودیوها قاب عکس ساخته شده از فولاد، پلاستیک یا حتی سایر مواد را به فروش می رسانند. با این وجود قاب های چوبی کلاسیک هنوز در برخی از استودیوها موجود است.

نمایش بیشتر

مسعود سوهانکی

فعالیت صنایع چوبی قاب و نقاشی در سال ۸۵ بوده و از سال ۹۵ کار خود را به صورت رسمی و در شبکه های اجتماعی دنبال کرده است تمرکز اصلی صنایع قاب و نقاشی عرضه قاب چوبی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است، که در سه مدل نازک، پهن، دیپ و در ۶۰ کد رنگی با چوب روس ارائه میشود. تمامی قاب ها همراه با فیبر و طلق یا شیشه به صورت رایگان بوده و ارسال آن به سراسر کشور به وسیله پست انجام میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×