پاسپارتو چیست ؟

پاسپارتو در صنعت قاب بندی عکس، یک قطعه کاغذ نازک و مسطح است که به دور عکس و بین عکس و شیشه قاب عکس قرار می‌گیرد و یک قاب مجزا از خود قاب عکس برای عکس شما به وجود می‌آورد. پاسپارتو علاوه بر تزیین قاب چوبی شما چندین عملکرد دیگر نیز دارد، به عنوان مثال از قرار گرفتن شیشه بر روی عکس و از بین رفتن عکس‌های شما جلوگیری می‌کند. در این مقاله به صورت کامل به شما میگوییم پاسپارتو چیست. پس با ما همراه باشید.

پاسپارتو چیست و چه ویژگی‌ای دارد؟

به طور معمول پاسپارتو اگر با دقت و متناسب ساخته شوند، از نظر بصری کمک می‌کنند تا چشم شما را به سمت اثر هنری قاب شده یا به سمت یک عنصر اصلی خاص از آن اثر بکشاند. با این حال، پاسپارتو وسیله‌ای برای تکمیل اثر هنری، ایجاد بهترین تأثیر بر روی آن و یا عدم تداخل تصویر تلقی می‌شوند (قاب‌های رنگی خنثی اغلب توسط گالری‌های سطح بالای هنر ترجیح داده می‌شوند).

در هر صورت پاسپارتو از نظر بصری کاملاً سازگار هستند. از آنجا که آنها به طور معمول کاملاً نازک هستند، می‌توان آن ها را برش داد و در یک صفحه یا یک کادر روی هم با ضخامت بیشتر به صورت دو برابر، سه یا چهار برابر و یا حتی به عنوان یک نوار مانند نوارهای گچ بری شده در دور قاب استفاده کرد.

پاسپارتو چیست؟
پاسپارتو، یک قطعه کاغذ نازک و مسطح است که به دور عکس و بین عکس و شیشه قاب عکس قرار می‌گیرد.

معنی پاسپارتو به انگلیسی چیست

کلمه پاسپارتو ریشه فرانسوی دارد و از ترکیب دو کلمه passe partout ساخته شده، پاسپارتو به انگلیسی (با اسم مانت(mount) و یا مت(mat) هم در زبان انگلیسی شناخته شده) همانطور که گفتیم، علاوه بر جلوگیری از لمس تصویر با شیشه، برای کادر بندی تصویر و افزایش جذابیت بصری آن به کار می‌رود. برش‌های پاسپارتو معمولاً اریب (45 درجه) است تا از سایه انداختن روی تصویر جلوگیری شود. این قاب بندی به دلیل استفاده از آن به عنوان یک تزئین اضافی برای بهبود نمای یک قاب عکس، در بعضی مواقع با پوشش‌های ساخته شده از قالب‌های چوبی با سطح پارچه در بین افراد شناخته می‌شود.

پاسپارتو در چه مدل‌ها و تنوعی ساخته می‌شوند؟

پاسپارتو در رنگ‌ها و سایه‌های مختلف تولید می‌شوند. اما کمتر دیده شده است که در طرح‌ها و الگوهای از پیش چاپ شده تولید شوند. پاسپارتوها را می‌توان در پوشش‌های دیگر که شامل ویژگی های تزیینی دیگری هستند، مانند پوشش پارچه‌ای (معمولاً ابریشمی، اگر چه پاسپارتو با پوشش چرمی و یا انواع مختلف دیگر پوشش پارچه‌ای نیز در برخی شرکت‌ها موجود هستند) یا سایر پوشش‌های تزیینی مانند پوشش‌های فلزی، یا پوشش‌های تکسچر و یا طرح دار که می‌تواند شامل کاغذ برنج باشد، پیدا کرد.

پاسپارتو چیست
از آنجا که پاسپارتوها نازک هستند، می‌توان آنها را برای داشتن طرحی مانند حروف یا یک تصویر ساده تراشید و روی آنها حکاکی کرد

آیا حکاکی بر روی پاسپارتو قابل اجرا است؟

از آنجا که این پاسپارتو ها نازک هستند، می‌توان آنها را برای داشتن طرحی مانند حروف یا یک تصویر ساده نیز تراشید و روی آنها حکاکی کرد (با دست که به صورت سنتی محسوب می‌شود، اگرچه سیستم‌های رایانه‌ای و لیزری برش پاسپارتو هم وجود دارند). از آنجا که این کنده کاری عمدتاً شامل بریدن قسمت کوچکی از لایه تزیینی بالایی پاسپارتو است، این بدان معنی است که طرح حک شده با رنگ پوشش داخلی پاسپارتو نشان داده می‌شود.

نمونه‌هایی وجود دارد که از کاغذ سنباده برای سمباده زدن در پاسپارتو و آشکارسازی رنگ داخل پاسپارتو استفاده شده است. بیشتر پاسپارتوها با رنگ داخلی سفید، سیاه یا استاندارد (کرم رنگ) موجود هستند، اما تعداد کمی پاسپارتو نیز با رنگ‌های داخلی سبز روشن، قرمز، زرد یا آبی موجود است.

دستگاه برش پاسپارتو

پاسپارتوها را می‌توان با استفاده از برش رایانه‌ای و دستگاه لیزر برش داد. چون این فریم‌ها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند، این دستگاه‌ها باعث می‌شوند فریم‌ها با دقت بریده شوند. در نتیجه کار ما جهت برش پاسپارتوهای پیچیده، پاسپارتوهای چند پنجره‌ای، پاسپارتوهای بیضی شکل و یا حتی پاسپارتوهای حجیم ساده تر است. پاسپارتوها (که به آن مانت نیز گفته می‌شود) همچنین می‌توانند با دست بریده شوند، اما این امر احتمال خطای انسانی را برای شما به دنبال دارد.

در صورت مشخص نشدن دیافراگم معمولاً 3 میلی متر از اندازه دیافراگم برش داده می‌شود، و به این ترتیب می‌توان آثار هنری را در داخل پاسپارتو قرار داد. این روش اینگونه است که قبل از قاب بندی، به منظور ایمن سازی آثار هنری پاسپارتو در قسمت پشتی قاب عکس اعمال می‌شود.

کاتر پاسپارتو  فارسی بر

کاتر پاسپارتو فارسی بر ابزار برش پاسپارتو است که توسط هزاران هنرمند در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاتر دارای یک ریل راهنمای هیدینگ است با توقف برش و راهنمای فریم موازی در آلومینیوم است. نمونهٔ دیگر این کاترها که برش 45 درجه روی پاسپارتو میزند، به نام دستگاه فارسی بر پاسپارتو شناخته شده‌اند که به راحتی در فروشگاه‌ها می‌توانید تهیه کنید.

پاسپارتو چیست
اشکال مختلف فریم‌های پاسپارتو  موجود در بازار

اشکال مختلف فریم‌های پاسپارتو  موجود در بازار

بیشتر این فریم‌ها به طور کلی به شکل مستطیل با دهانه‌های مستطیلی هستند. علاوه بر فریم‌های کاملاً بیضی و بیضی با دهانه دیافراگم که برای استفاده در قاب‌های بیضی طراحی می‌شوند، نمونه‌های بسیار غیرمعمول فریم در اشکال دیگر نیز وجود دارد.

جنس پاسپارتو از چیست؟

فریم‌ها، به استثنای موارد بسیار کمی، از مواد مبتنی بر کاغذ ساخته شده‌اند. آن‌ها معمولاً تمایل به گرفتن سطحی از جوهر و رنگ دارند. فریم‌های پوشیده از پارچه همچنین می‌توانند اشیایی مانند سنجاق داشته باشند، پرچم‌ها یا تکه‌های پارچه‌ای سنجاق یا دوخته شده، روشی است که اغلب در باکس سایه‌ای استفاده می‌شود تا از چسباندن وسایل به پشت آن جلوگیری شود.

همچنین می‌توان یک صفحه فلزی کوچک را روی سطح فریم چسباند. این صفحات به طور معمول از برنج ساخته می‌شوند و همچنین اگر قاب عکس از چوب ساخته شده باشد، می‌توانند بر روی خود قاب عکس چسبانده شوند.

آیا پاسپارتو ها قابل تزیین هستند؟

در مورد این موضوع باید گفت بله. شکل متداول تزیینات روی فریم‌های روکش دار غیر پارچه‌ای، خط یا خط فرانسوی و صفحه یا صفحه فرانسوی است. خط یا خط فرانسوی خطی است که معمولاً با جوهر یا رنگ روی فریم کشیده می‌شود و برای ایجاد یک مستطیل یا مربع کامل در اطراف دهانه فریم به کار می رود.

این کار هم به عنوان تزیین و هم برای کمک به تحریک چشم به سمت مرکز قاب عکس استفاده می‌شود و می‌تواند با مداد یا هر رنگ و جوهر، از جمله جوهرهای فلزی انجام شود. یک صفحه یا صفحه فرانسوی شبیه یک خط فرانسوی است، با این تفاوت که ضخیم‌تر است و از مواد تزیینی اعم از برگ طلا و جوهر یا رنگ تشکیل می‌شود.

به طور معمول یک تابلوی فرانسوی رنگ آمیزی شده با آبرنگ ایجاد می‌شود که گاهی اوقات به آن تابلوی آبرنگ نیز گفته می‌شود. متداول‌ترین فریم‌های استفاده شده، حاشیهٔ برابری دارند. درمورد کارهای هنری با مرکز بصری کمتر، این فریم‌ها با شکل‌های دیگری استفاده می‌شوند. از حاشیه‌هایی که وزن بصری پایین دارند و یا حاشیه‌هایی با وزن‌های متفاوت غالباً در فریم استفاده می‌شود. منظور از وزن این است که مثلاً در این فریم‌ها حاشیه پایین بزرگتر از حاشیه کناری و بالایی است.

هنگام تماشای تصویر، چشم‌ها بیشتر از مرکز فیزیکی تصویر به سمت بالا متمرکز می‌شوند. با ایجاد یک حاشیه پایین بزرگتر و خارج از تنظیم فریم، چشم به مرکز فیزیکی تصویر کشیده می‌شود. Top Center زیرمجموعه‌ای از وزن دهی پایین است که در آن حاشیه بالا و طرفین برابر هستند، که یک اثر بصری خوشایند ایجاد می‌کند. این امر به ویژه در فریم‌هایی که ابعاد برابر ندارند، مانند 11x 14 با دهانه 8×10 صادق است.

پاسپارتو چیست
پاسپارتو چگونه از عکس و اثر هنری ما محافظت می‌کند؟

پاسپارتو چگونه از عکس و اثر هنری ما محافظت می‌کند؟

پاسپارتوها به عنوان محافظ عکس، چندین عملکرد مهم دارند. یکی از مهمترین عملکردها این است که شیشه را از اثر هنری یا عکس که در آن قرار دارد جدا می‌کند. این جداسازی در درجه اول اهمیت است، زیرا هر نوع تراکم و میعانی که در داخل شیشه ایجاد می‌شود اگر از داخل قاب جدا نشود و بیرون نیاید، می‌تواند به عکس یا اثر منتقل شود و در نتیجه باعث آسیب‌هایی مانند کپک زدگی و یا پوسیدگی اثر و عکس شوند.

عکس‌ها باید از شیشه جدا شوند، زیرا آسیب دیدن سطح عکسها بسیار آسان است و حتی ممکن است از کاغذ اصلی آن جدا شود و در صورت خیس بودن به شیشه بچسبد.

به همین دلیل، هر عکس با ارزشی باید به گونه‌ای قاب شود که شیشه مستقیماً با عکس تماس نگیرد. علاوه بر این، برخی از انواع آثار هنری، مانند نقاشی‌های پاستیل یا گچ، به راحتی لک می‌شوند و به همین دلیل باید از شیشه جدا شوند. یکی دیگر از عملکردهای اصلی پاسپاتور در قاب بندی عکس‌ها (جایی که قاب‌های استفاده شده از کاغذهای بدون اسید و بدون لیگنین ساخته می‌شوند) در طول فرایند نصب به کار می‌آیند.

در پاسپارتو های آرشیوی، اقلام کاغذی معمولاً به پشت این قاب‌ها چسبانده نشده اند، زیرا اگر چسبانده شوند مانع از این می‌شود که کسی در آینده بتواند با خیال راحت و آسان قاب آسیب دیده را جایگزین قاب‌ها یا پاسپارتوی جدید کند و می‌تواند بازسازی یک عکس یا اثر هنری آسیب دیده را دشوارتر کند.

به طور معمول، این موارد در عوض با گوشه‌های مایلار “گوشه‌های عکس” (جیب‌های کوچک مثلثی که گوشه‌های کاغذ در آن قرار می‌گیرند) در جای خود قرار می‌گیرند. هر چند که استفاده از این فریم‌ها وزن قاب‌ عکس را افزایش می دهد (هر چند ناچیز)، اما می‌تواند به ثابت نگه داشتن یک عکس کمک کند و در عین حال به مخفی شدن گوشه‌های پشت و عکس نیز کمک کند.

در قاب‌های آرشیوی فریم‌ها به قطعه یا پشتی قاب عکس چسبانده نمی‌شوند، بلکه با نوار به قسمت پشتی “لولا” می‌شوند. اگرچه اگر بیش از یک فریم استفاده شود، فریم‌ها به طور معمول به یکدیگر چسبانده می‌شوند.

پاسپارتو اسیدی یا بدون اسید

دو نوع ماده اصلی فریم وجود دارد: اسیدی و بدون اسید (pH خنثی). فریم‌های قدیمی (کاغذهای چوبی) معمولاً اسیدی هستند، زیرا کاغذهای بدون اسید تا سالهای اخیر به طور گسترده در دسترس نبودند و به بازار عرضه نمی‌شدند. در حالی که بیشتر پاسپارتو جدید فاقد اسید هستند. کاغذهایی وجود دارند که حاوی اسید هستند و اگر طول عمر قطعه مورد نظر شما بیش از 75 تا 100 سال باشد، باید از فروشنده در مورد محتوای اسیدی فریم‌ها سؤال کنید.

این تفاوت برای محافظت طولانی مدت از قطعه هنری شما مهم است، زیرا قاب های اسیدی دچار سوختگی می‌شوند. قاب سوخته گاهی از طریق تمیز کردن قابل برگشت است.

اگر قطعه هنری شما با جوهرهای محلول در آب یا رنگ‌هایی مانند آبرنگ رنگی شود، تمیز کردن ممکن نیست. بنابراین، مهم است که بدانید اگر قرار است قطعه برای مدت طولانی حفظ شود، فریم‌های استفاده شده فاقد اسید هستند یا خیر. برای تعیین PH یک پاسپارتو قدیمی با درون سفید، بررسی کنید که آیا درون پاسپارتو (قابل مشاهده در جایی که پاسپارتو قبلاً بریده شده است) قهوه‌ای یا زرد شده است؟ اگر به این دو رنگ رسیده بود، در این صورت اسیدی است.

اگر رنگ داخل پاسپارتو تغییر نکرده باشد، می‌توان با استفاده از دستگاه تست کننده pH، pH را تعیین کرد. چند مدل تابلو پاسپارتو وجود دارد و هر یک از آنها در ارائهٔ سطح محافظ کار هنری که در آن قاب هست، با هم تفاوت دارند. اگرچه برخی می گویند که از مواد اسیدی قاب برای همه به جز برخی قاب‌های موقت باید خودداری شود، اما نمی‌توان گفت که تمام قاب‌های “بدون اسید” هم برای استفاده طولانی مدت توصیه می‌شود.

انواع پاسپارتو
انواع قاب عکس پاسپارتو و سلسله مراتب کیفیت آن

انواع پاسپارتو عکس و کیفیت آن

سلسله مراتب کیفیت تابلو پاسپاتور به شرح زیر است:

  • تابلوی موزه با بالاترین کیفیت مواد موجود: این ماده از 100٪ الیاف پنبه ساخته شده است، آرشیوی است و از محتوای یک قاب محافظت می‌کند. گرچه گرانترین ماده موجود است اما تفاوت در هزینه‌های واقعی مواد نسبت به هزینه قاب حداقل است.
  • پاسپارتو موزه یا پاسپارتو کهنه هنوز هم یک انتخاب با کیفیت و خوب برای حفاظت است. این فریم ساخته شده از پرزهای پنبه‌ای (الیاف کوتاه پنبه‌ای) و متریال سلولزی (تفاله چوب) است. سلولز با اینکه ماده کم هزینه‌تری است، اما در بیشتر کارها خواص محافظتی کافی را دارد.
  • محافظ یا صفحه پاسپارتو آرشیوی: از 100٪ آلفا سلولزی خالص (خمیر چوب) ساخته شده و تا 300 سال عمر دارد. این مورد با کیفیت‌ترین پاسپارتو موجود است.
  • بدون اسید یا بدون اسیدخط دار: این مواد معمولاً با یک آستر چوبی در یک یا هر دو طرف فریم پوشانده می‌شوند و برای جلوگیری از اسید سوزی “کوتاه مدت” ساخته شده‌اند. در این مدل در نهایت اسید موجود در هسته به سطح خارج می‌شود که می‌تواند به آثار هنری آسیب برساند.

یکی از نکاتی که در مورد این پاسپارتو ها باید توجه داشت این است که این قاب‌ها هم برای عکس‌ها استفاده می‌شود هم برای اثار هنری چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت و هدف اصلی استفاده از این قاب‌ها، بالا بردن عمر آثار و عکس‌هاست که همانطور که در بندهای بالا توضیح داده شد، حتی در موزه‌ها با کیفیت بالاتر و عمر طولانی‌تر استفاده می‌شوند.

در انتخاب نوع پاسپارتو باید احتیاط کرد. کارهای هنری که می‌خواهید طولانی مدت (بیش از 75 سال) در قاب قرار داشته باشند، می‌توانند توسط تابلوهای پاسپارتو نامناسب که عمداً برای کاهش هزینه استفاده می‌شوند، آسیب ببینند.

با این حال، تابلو پاسپارتو با کیفیت غیر آرشیوی ممکن است برای چاپ عکاسی، چاپ لیزر و غیره برای طولانی مدت مناسب باشند. علاوه بر این، چاپ هایی که با پردازش شیمیایی و سنتی فیلم عکاسی (به عنوان مثال اتاق تاریک) ساخته می‌شوند، برخلاف چاپ رایانه‌ای از نظر ماهیت، کمی اسیدی هستند و بنابراین احتمال آن بسیار کم است که با فریم‌های غیر آرشیوی آسیب ببینند.

پاسپارتو و اندازه گیری عکس
اندازه گیری عکس یا اثر برای خرید پاسپارتو

اندازه گیری عکس یا اثر برای خرید پاسپارتو

برای اندازه گیری عکس یا اثر، شما باید ابتدا عکس را روی یک سطح صاف قرار دهید و سپس با خط کش یا متر به طور دقیق اندازه افقی و عمودی اثر یا عکس را بگیرید. معمولاً برای یک اثر که مثلاً ابعاد افقی و عمودی آن 10 در 16 است، باید پاسپارتو تهیه کنید که پنجرهٔ آن روی اثر شما قرار بگیرد و کمی از اثر شما کوچکتر باشد و ما پیشنهاد می‌کنیم که حداکثر نیم سانت از هر طرف کوچکتر در نظر بگیرید که با این حساب از هر ضلع افق و عمود یک سانت کم می‌شود، یعنی 10*16 می‌شود 9*15.

خرید قاب عکس پاسپارتو

برای خرید پاسپارتو جذاب و کاربردی می‌توانید به قسمت فروشگاه مراجعه نموده، تمامی طرح‌های این محصول را مشاهده کنید و پاسپارتو با ابعاد مد نظرتان را خریداری نمایید و از خرید یک قاب با قابلیت مانایی عکس و آثار هنری‌تان لذت ببرید.

همهٔ ما دوست داریم از تک تک لحظات ناب زندگی خود حداقل یک قاب کوچک اماهمیشگی داشته باشیم و در اغلب موارد این کار را با دوربین‌های عکاسی و یا با گوشی‌هایی که در این عصر همهٔ آدم‌ها لااقل یک عدد در دست دارند، انجام می‌دهیم و یا یک اثر هنری خاص خلق کرده ایم و دوست داریم برای مدت طولانی از آن مراقبت کنیم.

اما نکته‌ای که اینجا قابل توجه است ماندگاری آن عکس است. ما برای آن هم راه حل داریم. قاب عکس ‌های پاسپارتو که به صورت آماده در فروشگاه قاب نقاشی موجود است، لذت تماشای یک عکس و یک لحظهٔ ماندگار در زندگیتان را به شما هدیه خواهد داد. امید است تا تمام سوالات شما در مورد پاسپارتو چیست را در این مطلب داده باشیم.

نمایش بیشتر

مسعود سوهانکی

فعالیت صنایع چوبی قاب و نقاشی در سال ۸۵ بوده و از سال ۹۵ کار خود را به صورت رسمی و در شبکه های اجتماعی دنبال کرده است تمرکز اصلی صنایع قاب و نقاشی عرضه قاب چوبی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است، که در سه مدل نازک، پهن، دیپ و در ۶۰ کد رنگی با چوب روس ارائه میشود. تمامی قاب ها همراه با فیبر و طلق یا شیشه به صورت رایگان بوده و ارسال آن به سراسر کشور به وسیله پست انجام میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×